vrijdag 10 januari 2014

Kijken, kijken en er iets van vinden

Mijn tekenles start vaak met het bekijken van een aantal kunstwerken rondom een thema waar we op dat moment mee bezig zijn, zoals bijvoorbeeld portretten. Fascinerend om te zien hoe zo'n kunstwerk door onze lerares ontleed wordt. We kregen ook wat info mee over kijken naar kunst. En daar ging het mij duizelen. Ik heb best een aardige woordenschat, dacht ik, maar bij termen als morfologie, tectonisch en atectonisch begon het me te duizelen. En dan nog het onderscheid tussen de textuur, factuur en schriftuur van een kunstwerk. Het verschil tussen diepdruk, vlakdruk en doordruk. Pffff...Soms wordt er gezegd dat kunst elitair is, en als er met dergelijke begrippen gestrooid wordt, kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Als ik naar een museum ga, wat ik graag doe, elitair of niet, ga ik voor een schilderij staan en dan vind ik het mooi. Of niet. Niet ingewikkelder dan dat. Dan liever fotografie, niks geen moeilijke termen en analyses. Of misschien toch? In een foto jaaroverzicht dat rondom oud & nieuw in de krant stond werden de mooiste foto's van 2013 besproken door de beeldredactie. Ook hier weer analyses. Maar nu wel herkenbaar. Nog steeds kijk ik naar een foto én vind ik daar iets van. Maar als je me vraagt waarom, kan ik dat wel uitleggen. Daar waar ik een kunstwerk alleen mooi of niet mooi vind. Misschien heeft dat analyseren toch wel zin en moet ik even door de moeilijke woorden heen kijken. En dat kijken blijft nog steeds een vak apart, zoals de quiz 'kunst of kleuter' laat zien. Dan moet je een werk al op diverse punten, bijvoorbeeld het plaatsen van onderdelen op het doek bekijken, is dat willekeurig of is er over nagedacht? Is er één soort streek gebruikt of meerdere? Dat zijn dan allemaal zaken die licht kunnen werpen op de maker van het doek; een kleuter of een gerenommeerd kunstenaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen