maandag 20 mei 2013

Stop de persen

Na twee weken vakantie eindelijk weer tekenles en met iets bijzonders op het programma: etsen. Om precies te zijn: droge naald etsen. Geen gesmeer met chemicaliĆ«n op een metalen plaat, maar met een metalen pen krassen maken in een perspex plaat, dat inwrijven met olieverf en dan door de drukpers halen.

Het makkelijkste om te etsen is om een afbeelding onder de plastic plaat te leggen en dat over te tekenen/krassen. Nu kan je natuurlijk een plaatje uit een boek gebruiken, maar ik vond het leuk om toch zelf een ontwerp te maken, in tattoo-stijl deze keer:



Om van zo'n tekening een ets te maken, moet je dus al arcerend met de prikpen krassen in het perspex maken. Niet voor ongeduldigde mensen dus, hmmm...

Vervolgens smeer je de plaat in met olieverf, leg je er vochtig aquarelpapier op en kan je hem door de drukpers halen.  En dan komt het leukste moment: het papier van de plaat afhalen. Dan pas weet je of het wat geworden is. En nog leuker: je kan de ets steeds opnieuw gebruiken. Kwestie van even schoonmaken en nieuwe verf er op. De eerste ets had ik heel clean gemaakt, alleen verf in de krassen en verder niet. Maar daarna ben ik aan het experimenteren geslagen, lukraak wat verf op de plaat laten zitten en het eindresultaat aan het toeval over te laten. Een beetje zoals met laagstijlen in photoshop, waarbij je ook nooit precies van tevoren weet hoe het uitpakt.

Maar al dat ouderwetse handwerk kost veel tijd. En er was zoveel leuks om te proberen; verschillende kleuren door elkaar, op zwart papier, met heel veel verf op de plaat etc. Tegen het einde van de les had ik zo'n zes afdrukken gemaakt, maar ik had nog oneindig door kunnen gaan.

Het toevals-element spreekt me erg aan. En ik denk dat als ik straks de etsen mee naar huis kan nemen, ik het niet kan laten om dit ouderwetse handwerk fijn in photoshop in te scannen en er verder mee te experimenteren. Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Ik weet niet of u het al weet maar ik zeg u een truck.
    Als je wil tekenen/schilderen , kijk dan best naar een tekening/schilderij van jou of andere kunstenaars!
    Bv. Jij ;), Van Gogh
    Zo kan je jezelf makkelijk inspireren!;)

    Vriendelijke Groeten,
    Anouk J.

    BeantwoordenVerwijderen