zaterdag 12 januari 2013

Mijn eigen bibliotheek

Voor het maken van fotocollage's of digital art is het hebben van een eigen fotobibliotheek onontbeerlijk. En met bibliotheek bedoel ik een verzameling foto's die niet zozeer fotografische waarde hebben, dat wil zeggen het hoeven geen 'mooie' foto's te zijn. Het zijn foto's die je kan gebruiken om diepte en structuur aan je digitale kunstwerken toe te voegen. Afgebladderde muren, gebroken glas, verfspatters. Maar ook foto's van straatnaamborden, graffititeksten, verkeersborden etc. zijn altijd handig om te hebben. Als ik ergens aan het fotograferen ben, zie ik mensen vaak denken: 'dat slaat ook nergens op' als ik weer ergens een gebroken stoeptegel fotografeer. Maar voor mij is dat belangrijk bronmateriaal. Nu is mijn bibliotheek nogal chaotisch, ik heb wel een map met foto's van structuren, bloemen en dergelijke, maar vaak is het een kwestie van zoeken. Nu ben ik bezig met een serie ontwerpen te maken met boeddha's. En daar heb ik geen speciale bibliotheek voor gemaakt, maar ik heb de nodige boeddha's voorbij zien komen op vakantie. Dus ik maak een bibliotheek speciaal voor deze serie. Wat bladeren door oude vakantiefoto's levert genoeg op:





Meer dan genoeg boeddha's in verschillende formaten en lotusbloemen die als basis kunnen dienen voor nieuwe ontwerpen. En als bonus vond ik ook nog wat inspiratiemateriaal:




Handig is ook dat je in photoshop deze kleuren kan aanklikken en kan opslaan als staal in je 'stalenbibliotheek' zodat je voor je echt begint alvast een kleurenschema kan vastleggen. Wat me trouwens is opgevallen is dat de afbeeldingen in Aziƫ zoveel kleurrijker zijn dan in het Westen. Hier zijn posters van boeddha vaak zwart-wit, misschien een enkele keer paars. Maar roze zeker niet. Ik ga eens kijken of ik een mooie middenweg kan vinden. Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten