zondag 11 november 2012

Overvloeien (1)

Ik ben een groot liefhebber van overvloeien. En dan bedoel ik overvloeien in lagen in photoshop. Overvloeimodi vind ik één van de meest fantastische instrumenten die photoshop te bieden heeft. Je kan ze gebruiken om een foto dramatiek te geven, contrast op te peppen of de overvloeimodi als creatief experiment gebruiken. Het leek me leuk om daar wat over te schrijven en ik wil in dit bericht maar eens beginnen bij het beging: door uit te leggen wat overvloeimodi eigenlijk doen.

Hieronder laat ik zien waar je de overvloeimodi kunt vinden, zie het rode blok. Het is een optie in het lagen menu.

Overvloeimodi; een pijltje opent een wereld aan mogelijkheden


Standaard staat deze op 'normaal', maar als je op het blauwe pijltje naast normaal klikt krijg je een hele range aan opties.

De hoofdblokken uit het overvloei menu
Wat je hier kiest zegt iets over de manier waarop de pixels van de bovenste laag over de laag eronder zichtbaar worden. Dit menu is ingedeeld in een aantal blokken, waarvan ik de vier rood gemarkeerde wil toelichten:
  • Donkerder; de keuzes in dit blok houden in dat de donkere pixels uit de laag blijven, en de lichtere verdwijnen. Het effect is per keuze iets verschillend, maar ze hebben gemeen dat de donkere pixels blijven. Probeer gewoon eens wat de verschillen zijn en kies er één die je mooi vindt,
  • Lichter: kies je voor een optie in het blok 'lichter' dan betekent dat dat de lichte pixels blijven en de donkere verdwijnen,
  • Bedekken: de opties in het menu bedekken beïnvloeden het contrast tussen de twee lagen,
  • Verschil: deze opties berekenen verschillen tussen de twee lagen en laten die verschillen terug zien.


Chinese tekens; deze foto wordt als bovenste laag in een montage gezet
 Om een voorbeeld te geven van hoe het principe van keuze uit pixels werkt, zie je hierboven een foto van een rol met Chinese tekens. Door deze boven een andere laag te plaatsen en te kiezen voor 'donkerder'  als manier van overvloeien worden daarmee alleen de tekens zichtbaar, zie hieronder. Het wit/geel van het papier verdwijnt en de oorspronkelijke laag komt eronder tevoorschijn. Een makkelijke manier om een montage te maken, zeker als je zoals ik een hekel hebt aan vrijstaand maken. Maar zoals gezegd dit is slechts één van de manieren om deze tool in te zetten, binnenkort meer over andere toepassingen.

Alleen de letters zichtbaar maken door te kiezen voor overvloeimodus 'donkerder'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen